СТРАТЕГІЯ
подолання освітніх втрат та освітніх розривів
у 2024-2025 навчальному році
Освітні втрати – як снігова куля: якщо ми маємо прогалини на певному рівні освіти, то ці прогалини зумовлюють наступні прогалини.
Що треба робити, щоб ці прогалини не накопичувалися? Насамперед важливо вчасно, хоча би на локальному рівні, кожному вчителеві та вчительці розуміти, які елементи навчального матеріалу є ключовими.
Сама собою ситуація не виправиться. Як доводить практика: якщо прогалини в навчанні вчителі намагаються наздогнати просто на заняттях, при цьому просуваючись у новому матеріалі, це не є ефективним та лише заплутує школярів. Необхідні цільові заходи, щоб допомогти учням надолужити втрачене.
Цільовою аудиторією програм з надолуження освітніх втрат є діти молодшого та середнього шкільного віку, які тривалий час мали обмежений доступ до очної та/або дистанційної освіти або не мали такого доступу взагалі. До них зокрема належать:
• діти, які перебувають на деокупованих територіях;
• діти, які перебувають на територіях, де тривають бойові дії, або в районах, розташованих неподалік місць бойових дій;
• діти з прикордонних територій, де заклади освіти не працюють в очному форматі через безпекову ситуацію;
• діти, які повертаються з-за кордону;
• діти з числа внутрішньо переміщених осіб, які з тих чи інших причин тривалий час не мали доступу до очної та/або дистанційної освіти.
Стратегія з надолуження освітніх втрат — це комплекс заходів для здобувачів загальної середньої освіти, спрямований
· на визначення прогалин у навчанні та їх компенсацію,
· а також на адаптацію,
· пріоритезацію предметів (знань та компетентностей),
· надання психологічної та соціально-емоційної підтримки.
Стратегія подолання освітніх втрат
та освітніх розривів
Освітні втрати — це прогалини у знаннях і навичках, які виникають в учнівства під час освітнього процесу у порівнянні зі стандартами освіти та очікуваними результатами навчальних здобутків.
Освітні втрати можуть виникати з різних — як індивідуальних, так і системних — причин. Серед них: здоров’я, війна, пандемія, надзвичайні ситуації природного характеру. Значний вплив також накладається на освітні втрати, зумовлені у 2020—2021 роках пандемією COVID-19.
Окрім безпосередньої зупинки освітнього процесу, що мав місце у всій країні після 24 лютого 2022 року, а також обмежень дистанційного навчання, на виникнення освітніх втрат можуть впливати також інші чинники:
➢ бойові дії та окупація;
➢ повітряні тривоги;
➢ виїзд учнівства за кордон;
➢ переїзд у межах України;
➢ відключення електроенергії;
➢ руйнування значної частини закладів освіти.
Освітні втрати – як снігова куля: якщо ми маємо прогалини на певному рівні освіти, то ці прогалини зумовлюють наступні прогалини.
Що треба робити, щоб ці прогалини не накопичувалися? Насамперед важливо вчасно, хоча би на локальному рівні, кожному вчителеві та вчительці розуміти, які елементи навчального матеріалу є ключовими. Сама собою ситуація не виправиться. Як доводить практика: якщо прогалини в навчанні вчителі намагаються наздогнати просто на заняттях, при цьому просуваючись у новому матеріалі, це не є ефективним та лише заплутує школярів.
Необхідні цільові заходи, щоб допомогти учням надолужити втрачене.
Можливі варіанти:
1. Збільшення часу навчання
2. Прискорена освіта
3. Програми прискореного навчання
4. Корекційні програми
5. Адаптивне навчання
6. Програми надолуження освітніх втрат https://osvitanova.com.ua/posts/5627-stratehii-nadoluzhennia-osvitnikh-vtrat-iaki-isnuiut-iiaki-pidtrymuiut-vchyteli
Цільова аудиторія
Цільовою аудиторією програм з надолуження освітніх втрат є діти молодшого та середнього шкільного віку, які тривалий час мали обмежений доступ до очної та/або дистанційної освіти або не мали такого доступу взагалі.
До них зокрема належать:
• діти, які перебувають на деокупованих територіях;
• діти, які перебувають на територіях, де тривають бойові дії, або в районах, розташованих неподалік місць бойових дій;
• діти з прикордонних територій, де заклади освіти не працюють в очному форматі через безпекову ситуацію;
• діти, які повертаються з-за кордону; • діти з числа внутрішньо переміщених осіб, які з тих чи інших причин тривалий час не мали доступу до очної та/або дистанційної освіти.
Пріоритетні регіони для реалізації програм з надолуження освітніх втрат, де тривають (тривали) активні бойові дії та переважає дистанційна форма освіти:
• Дніпропетровська область;
• Донецька область;
• Запорізька область;
• Луганська область;
• Миколаївська область;
• Одеська область;
• Сумська область;
• Харківська область;
• Херсонська область;
• окремі громади в інших, крім зазначених вище, областях, що межують із російською федерацією та Білоруссю, де заклади освіти працюють дистанційно через безпекову ситуацію.
З огляду на обмежені ресурси для реалізації програм з надолуження освітніх втрат необхідно пріоритизувати дітей із вразливих категорій для участі в таких програмах, а саме:
• дітей із малозабезпечених сімей;
• дітей із багатодітних сімей, які не мають достатньої кількості пристроїв для дистанційної освіти;
• дітей із особливими освітніми потребами;
• дітей представників національних меншин;
• дітей, які не зареєстровані в закладах загальної середньої освіти.
Принципи організації програм з надолуження освітніх втрат.
10 принципів організації програм з надолуження освітніх втрат були розроблені Робочою групою з питань прискореного навчання (Accelerated Education Working Group — AEWG)1 Міжвідомчої мережі з питань освіти з надзвичайних ситуацій (InterAgency Network for Education in Emergencies — INEE). Вони є вичерпними та відповідають українському контексту. Ці принципи були розроблені з метою підтримати міністерства, виконавців, донорів та інших суб’єктів у створенні та оцінюванні програм з надолуження освітніх втрат для того, щоб вони могли підвищити їхню якість, що також вплине на якість освітньої системи загалом і допоможе учням, які мають прогалини в навчанні, надолужити пропущене та продовжити навчання.
УЧНІ
Принцип 1: Програма з надолуження освітніх втрат відповідає всебічним потребам учнів.
Принцип 2: Освітнє середовище є фізично та емоційно безпечним; у ньому існують плани запобігання, готовності та реагування на надзвичайні ситуації.
Принцип 3: Навчальна програма з надолуження освітніх втрат скорочена; пріоритет надається найважливішим компетенціям, їхній інтеграції та закріпленню.
Принцип 4: Навчальний час, форма навчання та іспити можуть бути адаптовані.
Принцип 5: Програма з надолуження освітніх втрат ефективно використовує індивідуальний підхід до навчання.
УЧИТЕЛІ
Принцип 6: Вчителі повертаються до освітнього процесу; їхнє благополуччя підтримується після перерви у викладанні.
Принцип 7: Учителям надаються можливості та ресурси для залучення всіх учнів та впровадження програми з надолуження освітніх втрат.
Коментарi